TIPS

 

Fitcircuit

Een complete training in slechts 30 minuten!

 

 

Tips

 

Voedingstip 1 – Plan je Dag

Zonder een plan voor de dag dan leef je teveel in het moment en ga je je snel te buiten aan bovenmatig snackgedrag. Heb je echter al een plan of schema voor jezelf opgesteld, dan weet je wat en wanneer je wat gaat eten. Ten eerste houd je zo beter controle over wat je op een dag eet. Ten tweede kun je zo beter omgaan met je hongergevoel, aangezien je van te voren weet wanneer je weer kan eten.

 

Voedingstip 2 – Kijk op etiketten

Weet wat je eet. Zeker als je vaak naar de supermarkt gaat dan is het van belang om altijd even op de etiketten te kijken van producten die je koopt. Vaak genoeg wordt een product geadverteerd als zijnde gezond maar bevat het zeer nadelige voedingsstoffen zoals glucose-fructose siroop, mononatriumglutamaat en verzadigde vetten. Tevens kun je beter producten vermijden die een overmaat aan E-nummers bevatten.

 

Voedingstip 3 – Koolhydraten maken je dik

Koolhydraten zijn grote boosdoeners als het om overgewicht gaat. Net zoals bij vetten kun je ook bij koolhydraten nog wel een onderscheid maken tussen goede en slechte. Maar ook de goede koolhydraten zorgen ervoor dat je een overschot aan kilo’s kunt opbouwen. Helemaal alle koolhydraten links laten liggen is niet nodig, maar zorg er wel voor dat je de inname van koolhydraten sterk vermindert indien je gewicht wilt verliezen. Indien je op jouw juiste gewicht bent neem dan producten van volkorenmeel of spelt. Ook roggebrood en/of rogge-crackers zijn een goed alternatief.

 

Voedingstip 4 – Krijg voldoende vocht binnen

Dit is een tip die niet alleen zorgt voor gewichtsverlies maar ook gewoon voor een gezondere levensstijl. Drink voldoende vocht op een dag, en dan bij voorkeur vocht zonder toegevoegde suikers. Denk aan thee, sappen of smoothies of gewoon ouderwets water. Drink tenminste 1,5 liter per dag, maar het liefst 2 tot 2,5 liter per dag voor een volledig doorstroom van je lichaam. Meer vocht innemen zorgt ervoor dat je stofwisseling sneller gaat en je lichaam sneller gifstoffen kan afvoeren. Dit heeft een positief effect op het verminderen van je gewicht.

 

Voedingstip 5 – Verzadigde vetten zoveel mogelijk vermijden

Onverzadigde vetten zijn in principe prima, verzadigde vetten kun je beter vermijden. Het meeste voedsel van vandaag de dag bevat vaak wel wat verzadigde vetten. Helemaal verzadigde vetten ontwijken is dus vrij lastig, maar je kunt er wel voor zorgen dat je er zo min mogelijk van binnenkrijgt. Verzadigde vetten zitten gewoonlijk in hoge mate in fabrieksmatig verwerkt voedsel, zoals chips, magnetronmaaltijden, koekjes, worst en uiteraard fast food. Indien je deze voeding uit je dagelijkse patroon verbant ben je op de juiste weg.

 

Voedingstip 6 – Ga voor producten met veel eiwitten

Het is bewezen dat eiwitten (of proteïnen) je een sneller vol geven dan koolhydraten of vetten. Het eten van producten met veel eiwitten heeft derhalve als effect dat je je hongergevoel sneller kunt stillen, wat weer tot gevolg heeft dat je minder geneigd bent om te overeten. Een caloriearm dieet is veel eenvoudiger vol te houden met een proteïnerijk voedingspatroon. Daarbij zijn producten met veel eiwit een goede vervanging indien je de inname van koolhydraten wilt verminderen. Bij eiwitrijke voeding kunt je denken aan verse vis, vlees, zuivelproducten, peulvruchten, noten, zaden en uiteraard eieren.

 

Voedingstip 7 – Snack verstandig

We kennen allemaal wel de neiging om even een tussendoortje te nemen als we honger hebben. Dit hoeft niet slecht te zijn, zo lang de snack die je neemt gezond is. Als je de bovenstaande tips al ter harte neemt zal dit niet lastig zijn, want dan heb je de chips, zoutjes en koekjes al verbannen uit je dagelijkse menu.

Neem als je honger hebt bij voorkeur een snack die of eiwitrijk is, zoals noten, en/of een tussendoortje dat veel vocht en vitaminen bevat, zoals een stuk fruit of rauwkost. Een sap of smoothie met eiwitten is ook een erg goed tussendoortje, omdat het deze twee aspecten combineert.

 

Voedingstip 8 – Luister naar je lichaam

Je lichaam is in feite een machine die reageert op de brandstoffen die het binnenkrijgt. Ben je overgevoelig voor een bepaalde voedingsstof, zoals gluten of lactose dan zal je lichaam krachtig protesteren tegen inname. Niet ieder lichaam is even geschikt voor een bepaald dieet. Luister dus goed naar je lichaam en hoe het reageert. Bij het volgen van een bepaald dieet dan is het normaal dat je lichaam moet wennen aan het nieuwe voedingspatroon. Maar ga geen dingen eten als je daar daadwerkelijk ziek van wordt. Je lichaam is een goed raadgever voor het juiste eetpatroon.

 

Voedingstip 9 – Eet bij elke maaltijd veel groenten.

Groenten leveren veel vitaminen en mineralen dus heel gezond ook zorgt het voor een goede maagvulling zodat je later op de dag niet snel geneigd bent om te snacken.

 

Voedingstip 10 – Eet wat je lekker vindt!

Ondanks alle bovenstaande restricties is het wel van belang dat het eten en diëten leuk blijft. Ga dus geen dingen eten waarvan je denkt dat ze gezond zijn maar je ze echt niet lekker vindt. Ook binnen de kaders van het gezond eten zijn er veel producten die zeer lekker bereid kunnen worden.. Durf te experimenteren en je zult versteld staan hoe lekker gezond leven is.

 

 

terug naar Fit & Slank

Fitcircuit

Middel 6

1551 SP Westzaan, Zaanstad

info@fitcircuit.nl

tel. 0625524914

kvk. 61170917

reknr. NL65 INGB 0006 5264 65